Threaded Comments: Korang Patut Cuba!

Sebelum tu, nak cerita sket pasal contest aku yang tengah berjalan. Nampaknya sambutan menggalakkan di minggu yang kedua. Seramai 9 peserta (5 lelaki, 4 perempuan) sudah mengesahkan penyertaan mereka. Saingan bertambah sengit kerana masing-masing membuat entri yang membuntukan kepala hotak kamu bila membacanya. hehe. Ada yang menceritakan kisah perjalanan hidup mereka dalam seminggu seperti entry cik Tqa, dan ada plak yang membuat entry tersangat panjangnya seperti bro Zelo55. Mungkin niatnya entry yang panjang akan menambahkan kebuntuan kamu ditahap paling maksima sehingga bleh merencatkan akal.hehe. Banyak lagilah entri peserta yang memang buntu. Korang bleh tengok di sidebar blog ni.

Jom pakat ramai-ramai guna threaded comment!


Kalau kamu perasan style ruangan komen di blog ni dah berubah bentuk. Ia dikenali sebagai threaded comments(komen2 berurutan). Style tersebut tidak ubah seperti yang digunakan oleh blog berplatformkan wordpress, cuma bezanya tak ada gravatar. Tapi takpa, style ni masih dalam beta(percubaan), kalau peratikan betul-betul kod javascriptnya, memang pelik. Aku yang amik kos object oriented ni pun masih kurang paham aliran kod tuh.Confused. Aku tahu idea ni masih bleh dikembangkan sebab lecturer aku pernah bagitau "assss a proooogrammer,there is nooooo limitation".hehe

Setelah beberapa hari aku memasang threaded comment ni, masih ramai yang belum tahu menggunakannya. Yalah, aku paham benda baru memang akan ambil masa tuk dipelajari. Tapi aku nak bagi tutorial sket sebagai panduan untuk kamu. Kalau korang dah pandai guna, baru lah meriah threaded comments ni. Bertambah la jugak komen diblog aku kan.hek3x. Untuk tidak membuntukan kamu, aku bagi tutorial bergambar dibawah ni.

Ini komen asal aku.testing.



Untuk Membalas mesej, tekan butang reply dan copy Id.



Pastekan kedalam ruangan comment form(bawah sekali)
Pastikan komen anda bermula dibaris kedua



Post dan hasilnya seperti gambar dibawah.Gudluck!




Mudah bukan, kepada sesiapa yang berminat nak pasang threaded comment ni bleh ambik kat blog juki. Sebarang masalah korang bleh tanya dia ok.hehe.

P/s: Minggu ni kesibukan ku ditahap maksima, dengan assignment yang belum siap, ditambah lagi midterm jumaat ni. dan tak lama lagi final exam. adoiya. hehe.. bagi sesiapa yang mintak tolong sal coding blogger ni di YM, aku mintak maaf betul tak dapat den luangkan masa ajar korang. Terutama bro Khairil, Luth dan seorang perempuan yg aku terlupa add.Undecided

*sibuk tapi ada plak masa berblog kan.ngeh ngeh ngeh!

0 comments: