Sekolah, Syurgaku @ Nerakaku?

Aku rindu zaman sekolah!


Ramai rakan-rakanku di alam blogger ini masih lagi full-time student. Belum terlambat lagi aku mengucapkan selamat kembali ke sekolah. Seminggu sudah berlalu, bagaimana dengan sesi persekolahan kamu? best atau tak best?~peduli apa aku.hehe.. Bagi yang ambil PMR tahun ni, " ala, rilek la, PMR jek tuh". Bagi yang SPM, " Ha, inilah hidup mati korang!, kalau gagal, aku cadang korang kahwin awal la."( Baru padan muka, siapa suruh tak belajar ).haha.

Ok..ok.. aku tau, aku dah lari dari tajuk asal. Soalan aku berbunyi begini: pada yang masih sekolah, dan juga yang sudah meninggalkan kerusi plastik sekolah, kamu rasa sekolah itu syurga atau neraka? ...Murid-murid, siapa pilih syurga, angkat tangan! pilih neraka, angkat hidung!(Sicktak lawak pun!). Kalau kamu pilih syurga, mesti zaman sekolah kamu best. Kalau neraka. sudah tentulah tak best. Aku kategorikan zaman sekolah aku sebagai kubur. Sebab ada yang best ada juga yang tak bestnya. haha

Dari tingkatan 1 hinggalah tingkatan 5, aku hidup di dalam sangkar yakni sekolah berasmarama penuh. Start aku masuk tingkatan 1 hingga 3, itulah zaman duka-duki aku. Biasalah bila jadi junior, macam-macam benda tak best kami kena wat. Macam jadi amah lak kan. Jadi orang suruhan sepenuh masa oleh Senior.haha. sapu-menyapu, cuci-mencuci, urut mengurut semua tuh junior wajib lakukan. Itulah sebabnya mengapa ibu-bapa suka menghantar anak mereka ke sekolah berasrama penuh. Kononnya mereka cepat berdikari, tapi yang sebenarnya mereka tidak tau anak-anak mereka dijadikan pekerja sambilan oleh senior.huh

Tapi yang best time aku sekolah dulu bila dah naik tingkatan 4. Tiba masanya kami pulak jadi senior. Best, memang best. Kami balas balik apa yang senior buat pada kami dulu. Tapi aku bukanlah jahat sangat dalam bab-bab memberi arahan kepada junior ni. Sekadar tolong ambilkan makanan di dewan makan, sapu bilik,dan kemas katil aku, kira ok la kan. Naik tingkatan 5, aku jadi senior yang baik, aku malas dah suruh junior-junior buat kerja. Bukannya apa, aku takut nanti ada kesan dengan keputusan SPM aku.haha. Cuba kamu bayangkan, kalau junior tu tak redha, dia sumpah kamu gagal SPM, kan susah tuh. Alhamdulillah, nasib baik keputusan aku ok.hehe.

Memang banyak kenangan zaman sekolah. Selalu jugak aku ikut perkembangan sekolah aku tuh. Bila tanya khabar cikgu-cikgu yang mengajar aku dulu, dah ramai yang berpindah. Almaklumlah, sekolah tu dalam hutan. Bila terbaca kes histeria dalam berita harian, aku buat rilek jek. Sekolah aku lagi ramai kena histeria, tapi tak pula masuk berita.haha.

Panjang aku merapek.huh. me'refresh'kan ingatan dulu kala. haha. Oklah, kepada yang nak ambil exam tahun ni. mula la dari sekarang. Jangan jadi macam aku last minute baru belajar. tapi, otak aku geniusVeryAngry. Kalau otak kamu macam otak aku, kamu masih boleh lagi online setiap hari dan teruskan membaca entri-entri aku.haha.

p/s: Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

0 comments: