AJL 23. Tekaan kamu betul?

Lagu Pilihan aku untuk jadi Juara Lagu



Aduh, tekaan aku salah! tentu tekaan kamu ada yang salah jugak kan?. Anugerah Juara Lagu Ke-23 sudah menutup tirainya. Tahniah buat band Meet Uncle Hussain yang menang anugerah AJL itu. Kerana AJL jugak aku terus berselera untuk membuat entri baru ni. haha. Sebab apa? tentulah sebab kenapa bukan Faizal Tahir yang menang AJL?! Walaupun aku bukan Juri terlatih, tapi aku rasa memang patut Faizal Tahir dapat anugerah tu. Tiga anugerah yang dimenangi (Persembahan terbaik, Vokal terbaik, dan Anugerah Balada), sudah tentu melayakkannya mendapat anugerah juara lagu bukan?ohnoes.So, apa pendapat kamu pulak?

Aku bukanlah minat sangat dengan industri muzik tanah air. Tapi, memandangkan dari jam 9 malam rancangan tv tak berubah, terpaksa la jugak aku melayan AJL itu. Sepanjang persembahan artis-artis tempatan, memang ada yang best dan ada jugak yang kurang bestnya.

Tapi persembahan Faizal Tahir memang hebat. Daripada lagu pertama yang dia nyanyi "lagu Coba", sudah membuatkan aku terpegun di depan kaca tv. Inikan pula lagu kedua "sampai syurga" yang betul-betul membuatkan aku kagum dengan bakatnya. Sebelum ni aku amat membenci Faizal T. sebab gf aku terlalu meminatinya (kes jeles nih).haha. tetapi malam ini aku betul-betul menyukai suara dan bakatnya dalam bidang nyanyian. Sungguh kreatif. Mungkin aku patut gambarkan, penyanyi seperti ini hanya lahir seorang dalam sedekad. haha. mungkin juga aku terlalu memujinya tetapi dia layak menerima puji-pujian itu.
Gimik ni berkesan. Kreatif macam blog aku.haha credit)


Artis-artis yang lain juga tidak kurang hebatnya, yang berjaya curi tumpuan aku seperti lagu Estranged(yang pernah), persembahan mereka sungguh bertenaga dari awal hingga akhir, tapi macam kurang rasa sikit. Ziana Zain dengan lagu dingin pun best jugak, vokalnya mantap tapi mungkin tidak semantap dulu lagi. Memandangkan ini baru pertama kali Stacy masuk Juara lagu, aku tidak meletakkan harapan yang tinggi padanya. Tapi, masuk final sudah cukup membuktikan dia bukan Juara AF yang hanya mendapat undian SMS, tetapi juga mendapat undian para Juri. Suara Ayu(aku pun baru tahu nama), memang mantap. juga pertama kali sama seperti Stacy, mungkin ini pengalaman berharga buatnya. Sang Juara, Meet Uncle Hussain turut memberikan persembahan mantap sepanjang persembahan. Kalau tidak, camna boleh jadi juara kan.haha Hanya artis-artis diatas bagiku memberikan persembahan yang hebat.

Tahniah,walau ko bukan pilihanku.haha(credit:gua.com.my)


Ada artis-artis yang aku harapkan dapat memberikan persembahan yang hebat, tapi yang sebaliknya berlaku. 'Lagu kita' dari Aizat memang best, tapi bila dia nyanyi live tadi, macam ada yang kurang, berbeza dengan lagu itu di corong radio. Betul tak? begitu juga dengan Elyana, bagi aku lagu "kalis rindu" amat unik dan sedap. Tapi, suaranya agak tenggelam ketika diatas pentas tadi. Mungkin cara dan kedudukannya (duduk) ketika menyanyi, menjejaskan suaranya. Sayang seribu kali sayang.hehe. Dan bagi artis-artis yang lain seperti Sofaz, Spider, Zahid dan Heliza, Farahwahida, dan Aiman, bagi aku mereka biasa-biasa saja. Tapi, yang herannya dapat jugak Farahwahida menang kategori etnik kreatif. Sudah tentu persembahannya yang kreatif itu memberikannya markah yang tinggi. Kalau ikutkan suara.hmm..no komen(jawapan selamat).haha

Secara peribadinya, semua ni hanya pendapat aku jek. Manalah tau kamu pun ada pendapat yang lain. Boleh la kongsi-kongsi. Smile. Tapi yang pastinya aku masih tak puas hati kenapa bukan Faizal T. yang menang AJL. Aku tahulah, 3 anugerah yang dia menang tu sudah cukup membuatkannya kaya. Tapi, semua tu bukan halangan untuk dia jadi juara.FootInMouth Aku rasa kamu pun sependapat dengan aku kan?


P/S: Aku bukan peminat Faizal T. dan aku bukannya Gay. aku juga memang tidak 'Gay' dengan keputusan juri malam ni.hehe

0 comments: