Ramai saudaraku telah dipijak!

Masih ada harapan dihari esok?


RAMAI SAUDARAKU YANG BAIK TELAH DIPIJAK... Bila tengok berita, baca surat khabar: "Israel laknat! Israel kejam! tidak berhati perut!"(hanya mampu berkata-kata). Bila jam 9 malam, bila dah habis baca surat khabar: "Bola jam berapa start?, "Jom keluar makan?" (lupa akan kekejaman Israel) Bangun! bangun! sedarlah wahai muslimin muslimat, saudara kita di Palestin memerlukan pertolongan. Apa yang kita boleh buat? hanya melihat kekejaman Israel? Mustahil! Pasti ada yang boleh kita lakukan.

Aku rasa bertanggungjawab untuk buat entri pasal kekejaman Israel. Aku bukannya apa, seringkali aku masuk blog-blog orang lain, tidak ramai yang menulis entri tentang itu. Aku juga bukannya hipokrit. Bila orang tulis entri pasal ni, aku pun ikut sama. Tidak! Sekurang-kurangnya rasa belas kasihan tu ada. Pernahkah kamu bayangkan bila kamu berada di tempat mereka yang ditindas? Syukurla kita hidup di negara bertuah ni. Tapi itupun masih ada lagi parasit-parasit yang ingin melihat negara kita kacau bilau.

Jom boikot barangan keluaran Israel dan yang menyumbang kepada Israel! Mungkin inilah perkara yang paling mudah yang boleh kita lakukan. Bila aku tengok list-list barangan tu, aku sendiri tertanya-tanya."boleh kah aku lakukan cara ni?" . Aku yakin 99%, kamu juga rasa tidak mampu lakukan perkara ini.

Kamu mampu boikot barang-barang diatas?



Kalau begitu, mulai hari ini, kamu tidak boleh minum Coca-cola, makan KFC, McD, Pepsi, Maggi dan lain-lain lagi. Kemudian, kalau kamu nak tengok wayang, jangan tengok filem Inggeris lagi, filem-filem Melayu kan banyak, bermutu plak tu.haha. Bagi perempuan, jangan guna Kotex, Loreal, Maybelline. Jenama Malaysia pun banyak jugak, makan jamu lagi berkesan kan?. Dan bagi peminat Arsenal. Mulai sekarang, tukarlah kelab lain.(nasib baik aku minat Manchester United). Ok? Kamu rasa kamu boleh lakukan?

Memang susah , tapi jika inginkan sesuatu yang baik, mesti ada yang perlu dikorbankan. Aku bukan maksudkan korban binatang ok. Contohnya, kalau setiap minggu kamu makan burger McD, apa salahnya kurang-kurangkan sebulan sekali. Dan begitu juga dengan produk-produk yang lain. Memang susah berubah serta merta, tapi kalau perlahan-lahan, lama-lama kita akan terbiasa jugak.

Last sekali, jika kamu umat Islam, marilah kita sama-sama berdoa agar Penduduk Palestin diberikan kekuatan, kesabaran, kecekalan dan keberanian dalam menghadapi Rejim Israel Laknatullah. Sesungguhnya senjata yang paling kuat Umat Islam adalah Doa!

p/s: Kalau kamu dermawan, bolehlah derma ke Tabung NSTP untuk gaza.

Sumber: Berita Harian.Klik

0 comments: